Κυριακή, 8 Ιανουαρίου 2012

Φροντίστε την υγεία των μαλλιών σας

Η εικόνα των μαλλιών μας δεν αφορά μόνο την ομορφιά αλλά και την υγεία μας, μια και συχνά την καθρεφτίζει. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να την φροντίζουμε.

Για κάποιες από εμάς τα μαλλιά είναι ένα από τα πολυτιμότερα φυσικά προσόντα. Ξοδεύουμε χρόνο, ενέργεια και χρήμα για να τα περιποιηθούμε, να εντοπίσουμε την τέλεια απόχρωση ή την πιο μοδάτη κουπ, όμως συχνά παραβλέπουμε έναν εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα: την υγεία τους. Πώς ...
μπορούμε όμως να ξέρουμε αν χρειάζεται να ανησυχήσουμε όταν βλέπουμε τρίχες να πέφτουν ή όταν ο γιακάς μας γεμίζει με αντιαισθητικές λευκές φολίδες; Η σωστή ενημέρωση σε κάθε περίπτωση μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα διαφωτιστική πριν φτάσουμε πανικόβλητες στον ειδικό.

Πιτυρίδα

Η πιτυρίδα δεν είναι νόσος αλλά σύμπτωμα συγκεκριμένων δερματικών παθήσεων. Προκαλείται από ένα μύκητα που υπάρχει στον κεφάλι όλων των ανθρώπων και τρέφεται από το σμήγμα που διατηρεί την επιδερμίδα μας ενυδατωμένη. Υπό ορισμένες συνθήκες όμως ο μύκητας αυτός πολλαπλασιάζεται ανεξέλεγκτα. Συχνά δε η λιπαρότητα και η σμηγματορροϊκή δερματίτιδα ευνοούν την εμφάνισή της (λιπαρή πιτυρίδα).

Τι μπορείτε να κάνετε

• Συχνό λούσιμο και καλό ξέβγαλμα.
• Αποφυγή του συχνού χτενίσματος, καθώς έτσι οι φολίδες ξεκολλούν μεν, αλλά δεν απομακρύνονται από τα μαλλιά.
• Προτιμήστε σαμπουάν, μαλακτικές κρέμες και γενικώς προϊόντα κατά της πιτυρίδας.
• Αν τα μαλλιά σας είναι λιπαρά, επιλέξτε προϊόντα κατά της λιπαρότητας.
• Χρησιμοποιείτε με φειδώ προϊόντα styling όπως gel, αφρό, κερί και μάσκες μαλλιών.
• Αποφύγετε τις υψηλές θερμοκρασίες στους εσωτερικούς χώρους, καθώς το ζεστό περιβάλλον ευνοεί τη λιπαρότητα.
• Για τη λιπαρότητα μπορεί να ευθύνονται και ορμονικοί παράγοντες, επομένως είναι πιθανόν να απαιτείται ένας ορμονολογικός έλεγχος.
• Περιορίστε τους στρεσογόνους παράγοντες.
• Απευθυνθείτε στον ειδικό αν παρατηρήσετε έντονη πιτυρίδα, καθώς και επίμονο κνησμό και κοκκίνισμα στο κεφάλι.

Ξηροδερμία

Εκδηλώνεται συνήθως με έναν άλλο τύπο πιτυρίδας που διαχωρίζεται από τη λιπαρή και ονομάζεται ξηρή. H διαφορά εδώ είναι ότι οι νιφάδες είναι πολύ λεπτές και μικρές και όχι τόσο πυκνές, χωρίς όμως καθόλου λίπος, αφού στην περίπτωση αυτή τα λιπίδια που υπάρχουν στο δέρμα είναι μειωμένα. Επίσης στην ξηρή πιτυρίδα συνυπάρχουν συνήθως κνησμός και ερεθισμός στο δέρμα. Η ξηροδερμία μπορεί να οφείλεται σε δερματίτιδες διαφόρων ειδών όπως δερματίτιδα εξ επαφής που προκλήθηκε π.χ. ύστερα από βαφή μαλλιών, ψωρίαση κ.λπ.

Τι μπορεί να σε βοηθησει

• Αποφύγετε ή περιορίστε την έκθεση σε χημικούς παράγοντες όπως βαφές μαλλιών ή περμανάντ.
• Ελέγξτε αν κάποιο προϊόν περιποίησης, π.χ. σαμπουάν, ερεθίζει το δέρμα της κεφαλής.
• Χρησιμοποιείτε ήπια σαμπουάν τα οποία θα βρείτε στα φαρμακεία ή θα σας συστήσει ο δερματολόγος.
• Κλιματολογικές συνθήκες όπως υπερβολικό κρύο ή υπερβολική ζέστη μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα.
• Γενικά η έκθεση στον ήλιο βοηθάει γιατί οι υπεριώδεις ακτίνες έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Γι’ αυτό και η ξηροδερμία βελτιώνεται το καλοκαίρι. Η υπερβολική έκθεση ωστόσο θα πρέπει να αποφεύγεται.
• Αν το πρόβλημα επιμένει, απευθυνθείτε στον ειδικό.

Τριχόπτωση
Είναι φυσιολογικό να πέφτουν 50 έως 100 τρίχες την ημέρα, που συνήθως γίνονται αντιληπτές επειδή μένουν πάνω στη χτένα ή στο νιπτήρα μετά το λούσιμο. Αυτές οι τρίχες ωστόσο αναπληρώνονται, καθώς στη θέση τους φυτρώνουν νέες. Όταν όμως ο ρυθμός ανανέωσής τους δεν είναι ανάλογος με την πτώση, μιλάμε για πρόβλημα τριχόπτωσης που οδηγεί σε αραίωση των μαλλιών. Οι αιτίες μπορεί να είναι πολλές και καλό είναι να είμαστε ενημερωμένες για τα είδη της τριχόπτωσης ώστε να ξέρουμε πώς θα την αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά.

• Ανδρογενής αλωπεκία

Είναι ο πιο κοινός τύπος τριχόπτωσης. Εμφανίζεται στο 75% των αντρών από 20 έως 50 χρόνων. Στις γυναίκες εμφανίζεται στο 25% μεταξύ 35 και 40 ετών, ενώ με την έναρξη της εμμηνόπαυσης το ποσοστό αυξάνει στο 60%. Βασικό χαρακτηριστικό της είναι ότι η αραίωση ξεκινάει συνήθως από την κορυφή της κεφαλής. Μετά την εξακρίβωση των ακριβών αιτίων της μπορεί να χορηγηθούν φάρμακα για τον περιορισμό της αλλά και για τη διέγερση της τριχοφυΐας, ενώ σε σοβαρές περιπτώσεις υπάρχει και η εναλλακτική της μεταμόσχευσης. Αν ωστόσο το πρόβλημα οφείλεται σε κληρονομικούς λόγους, η αναχαίτισή του με θεραπευτικές μεθόδους είναι παροδική και το πιθανότερο είναι ότι δεν θα αναστραφεί το τελικό αποτέλεσμα, που είναι η απώλεια των μαλλιών.

• Γυροειδής αλωπεκία
Σε αυτή τη μορφή αλωπεκίας τα μαλλιά πέφτουν από ένα ή περισσότερα σημεία του τριχωτού της κεφαλής. Χαρακτηρίζεται δηλαδή από απώλεια τριχών κατά τόπους προσβάλλοντας οποιαδήποτε έντριχη περιοχή και οδηγώντας, σε κάποιες περιπτώσεις, σε ολική αλωπεκία. Σε αντίθεση με την ανδρογενή αλωπεκία, που είναι γενετικά καθορισμένη, η γυροειδής αλωπεκία είναι ασθένεια, και μάλιστα μερικοί την συγκαταλέγουν στα αυτοάνοσα νοσήματα. Κι επειδή η πορεία της δεν έχει σαφή πρόβλεψη, θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ειδικό, ο οποίος θα σας δώσει συμβουλές για την αντιμετώπιση του προβλήματος και θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία, η οποία όμως δεν είναι πάντα αποτελεσματική.

• Εποχική τριχόπτωση
Είναι ένα φυσιολογικό φαινόμενο που διαρκεί συνήθως δύο με τρεις μήνες κυρίως το φθινόπωρο ή την άνοιξη. Η εμφάνισή της μάλιστα το φθινόπωρο είναι πιθανόν να οφείλεται στα αυξημένα επίπεδα του στρες μετά τη χαλάρωση του καλοκαιριού.

• Τριχόπτωση μετά τον τοκετό
Παρατηρείται συνήθως 3 έως 6 μήνες μετά τον τοκετό, αν και μερικές γυναίκες αναφέρουν τριχόπτωση ακόμα και ένα χρόνο μετά τη γέννα. Οφείλεται κυρίως στις ορμονικές μεταβολές ή στην πιθανή έλλειψη σιδήρου που παρατηρείται σε πολλές γυναίκες μετά την εγκυμοσύνη, ενώ ενοχοποιείται ακόμα και το άγχος της νέας μητέρας.

• Αλωπεκία από έλξη

Οφείλεται στο τράβηγμα των μαλλιών στις γυναίκες που συνηθίζουν να κάνουν συνέχεια ή πολύ συχνά τα μαλλιά τους αλογοουρά, κοτσίδες ή κότσους. Επίσης τριχόπτωση μπορεί να παρατηρηθεί στις γυναίκες που χρησιμοποιούν συχνά ρολά ή συσκευές για το ίσιωμα των μαλλιών (πιστολάκι κ.λπ.)

Τι μπορεί να σε βοηθήσει
• Αποφύγετε τις συχνές βαφές ή την περμανάντ, και ιδιαίτερα το συνδυασμό τους, σε σύντομα χρονικά διαστήματα.
• Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με πρωτεΐνες (κρέας, ψάρια, πουλερικά), φρέσκα φρούτα και πράσινα φυλλώδη λαχανικά.
• Ελέγχετε με εξετάσεις τα αποθέματα σιδήρου φροντίζοντας να συμπεριλαμβάνετε στη διατροφή σας τροφές πλούσιες σε αυτόν.
• Παίρνετε τα απαραίτητα συμπληρώματα διατροφής εφόσον είστε έγκυος, θηλάζετε ή μόλις γεννήσατε.
• Αυξήστε την πρόσληψη βιταμινών του συμπλέγματος Β, καλές φυσικές πηγές της οποίας είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης, οι ξηροί καρποί και τα αβγά.
• Αποφύγετε το καθημερινό ή συχνό styling με πιστολάκι ή συσκευές ισιώματος.
• Όταν λούζεστε, κάνετε απαλό μασάζ στο κεφάλι σας για μερικά λεπτά, καθώς έτσι τονώνεται η κυκλοφορία του αίματος στην περιοχή και ενισχύεται η τροφοδοσία του θύλακα της τρίχας.
• Αποφύγετε τις συχνές κοτσίδες.
• Κόψτε ή περιορίστε το κάπνισμα.
• Προσπαθήστε να ελέγξετε το στρες.

10 παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν ή να επιδεινώσουν την τριχόπτωση στις γυναίκες
1. Ανεπάρκεια σιδήρου και φερριτίνης.
2. Έλλειψη φυλλικού οξέος.
3. Ενδοκρινολογικά προβλήματα, ορμονικές διαταραχές ή εμμηνόπαυση.
4. Προβλήματα του θυρεοειδή.
5. Ασθένειες όπως διαβήτης, μεταβολικές νόσοι ή αυτοάνοσα νοσήματα.
6. Ορισμένα φάρμακα όπως αντικαταθλιπτικά, αντιυπερτασικά κ.ά.
7. Στερητικές δίαιτες ή διατροφικές διαταραχές, π.χ. νευρογενής ανορεξία.
8. Σοβαρές λοιμώξεις.
9. Χειρουργικές επεμβάσεις.
10. Αυξημένο και χρόνιο στρες.

Της Φλώρας Κασσαβέτη
Με τη συνεργασία της Πηνελόπης Τυμπανίδου, δερματολόγου -αφροδισιολόγου, διδάκτορα του Πανεπιστημίου του Λονδίνου
ΠΗΓΗ