Πέμπτη, 5 Απριλίου 2012

Σπίτι στην Καστέλα

Το νεοκλασικό του 1875 που λειτούργησε ως γαλλικό προξενείο στον Μεσοπόλεμο ανακατασκευάστηκε από την αρχιτέκτονα Στέλλα Κωνσταντινίδη για να φιλοξενήσει την τετραμελή οικογένειά της.
Νεοκλασικό στην Καστέλα

Η είσοδος του σπιτιού
Οι νεαροί ιδιοκτήτες πριν από μία πενταετία πρωτοσυναντήθηκαν με το νεοκλασικό της Καστέλας, το οποίο έχανε οριστικά και με σταθερά βήματα το παιχνίδι με τον χρόνο. Μια χαλαρή βόλτα υπήρξε καθοριστική και για το σπίτι και για τους ίδιους: εκείνοι εγκατέλειψαν τα βόρεια προάστια και αυτό ξαναγεννήθηκε χάρη στην καλή του τύχη να βρεθεί στα χέρια της αρχιτέκτονος Στέλλας
Κωνσταντινίδη.

 

«Το στοίχημα», όπως λέει η ίδια, «ήταν να διατηρηθεί ο χαρακτήρας του σπιτιού, οι τρεις όροφοι του οποίου έχουν χτιστεί σε τρεις διαφορετικές εποχές (1875, 1910, τώρα), και καθεμία έχει το δικό της ύφος. Παράλληλα, έπρεπε να σχεδιαστεί ένα σύγχρονο σπίτι που να απαντά σε όλες τις ανάγκες τού σήμερα. Η απάντηση της Στέλλας Κωνσταντινίδη (askarchitects) στην ερώτηση «πόσα πράγματα άλλαξαν από τον αρχικό σχεδιασμό» μοιάζει απίστευτη, αλλά είναι αληθινή: «Μόνο το τζάκι, το είχα σχεδιάσει ανάποδα». Ακόμη και τα πόμολα είχαν αποφασιστεί εξαρχής.
Νεοκλασικό στην Καστέλα

Η ιδιοκτήτρια, αρχιτέκτων Στέλλα Κωνσταντινίδου (askarchitects)

ΠΩΣ ΔΟΥΛΕΥΩ Είναι σημαντικό για μένα να βγαίνω από την κάτοψη και να βλέπω πώς βιώνεται ένας χώρος. Πολλοί αρχιτέκτονες μένουν στο layout και στις περασιές. Για μένα κάτοψη και τομή πρέπει να δουλεύονται ταυτόχρονα, η μία να συμπληρώνει την άλλη.
ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ, Η ΑΥΛΗ Μπαίνοντας στο σπίτι είναι το πρώτο που βλέπεις. Ανοίγεις ένα παράθυρο στο ισόγειο, φωνάζεις και σε ακούνε στο τελευταίο πάτωμα. Εδώ παίρνουμε το πρωινό μας, κατεβάζουμε τα φαγητά με το καλάθι.
TO DESIGN Μεγαλώνοντας ήταν σαν να έβρισκα τον εαυτό μου μέσα από το design. Εχω στη συλλογή μου πολλά πρωτότυπα αντικείμενα, καθώς και πολλά έπιπλα που βρήκα στον δρόμο. Καθετί μου θυμίζει μια ηλικία μου,
μια εποχή της ζωής μου.
Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΟΥ Μπορεί να μου αρέσει το design, αλλά δεν είναι η κλίμακά μου. Η αρχιτεκτονική με κέρδισε. Μου αρέσει το πώς μπορείς να αλλάξεις ένα τοπίο βάζοντας επάνω ένα κτίριο. Μου αρέσουν τα υλικά, ο τρόπος που δένει το ένα με ένα άλλο.
ΣΤΗΝ AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ η διαδικασία διερεύνησης των «θέλω» του ιδιοκτήτη, αλλά και η σπαζοκεφαλιά τού πώς θα κάνω το όνειρό του πραγματικότητα. Συχνά, σου εκμυστηρεύονται πράγματα που δεν λένε ούτε στον ψυχολόγο τους. Ξέρεις σε ποια πλευρά του κρεβατιού κοιμούνται και πού τους αρέσει να πίνουν τον καφέ τους. Τους φαντάζομαι στον χώρο και ο χώρος ζωντανεύει μέσα από αυτούς.

Νεοκλασικό στην Καστέλα
Ο πέτρινος τοίχος που χωρίζει τις κρεβατοκάμαρες από την αυλή
 

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ Στη Νέα Υόρκη δούλεψα ως project manager με έναν κατασκευαστή που συνεργαζόταν με τα πιο ενδιαφέροντα για εμένα αρχιτεκτονικά γραφεία της πόλης. Φτιάξαμε πολλές γκαλερί στο Τσέλσι και σπίτια γκαλεριστών και καλλιτεχνών στο Μπρούκλιν και στο Mιτπάκινγκ. Είχα δουλέψει στο στούντιο του Richard Serra, ο οποίος για μένα ήταν θεός, και μόνο που περνούσα κάθε μέρα τόσες ώρες με τα γλυπτά του ήταν αρκετό. Δούλεψα και στο στούντιο του Francesco Clemente, για τον οποίο ήταν πολύ σημαντικό πώς θα πλύνει τα πινέλα του και πού θα τα τοποθετήσει.

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Το παιδικό δωμάτιο στο ισόγειο

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ Το ’96 μαζί με την Αλεξάνδρα και τη Δανάη Στράτου φτιάξαμε στην Αίγυπτο, στην Ανατολική Σαχάρα, την εγκατάσταση Desert Breath, η οποία καλύπτει 100.000 τ.μ. με σειρές από σπείρες ύψους 3,80 μ. Μείναμε στην έρημο εvνέα μήνες. Το επισκεφθήκαμε πέρυσι και έχει αλλάξει ελάχιστα. Είναι τέτοια η κλίμακά του, που αλλάζει πολύ αργά. Οταν έπειτα από απουσία 20 χρόνων επέστρεψα στην Ελλάδα, ήθελα να κάνω το δικό μου γραφείο, έτσι το 2007 συνεργαστήκαμε με την Αλεξάνδρα Στράτου και μαζί δημιουργήσαμε το γραφείο askarchitects.
Νεοκλασικό στην Καστέλα

 Τα παιδικά κρεβατάκια είναι της Laro

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Η σιδερένια πόρτα ανοίγει σαν φυσαρμόνικα ενοποιώντας την είσοδο του σπιτιού με την εσωτερική αυλή, στην οποία έχουν πρόσβαση όλα τα υπνοδωμάτια.  Οι ζαρντινιέρες έχουν τοποθετηθεί ψηλά και χάρη στο σύστημα του αυτόματου ποτίσματος θα καταφέρουν να πρασινίσουν σε λίγο καιρό τον τοίχο. Τις καρέκλες One υπογράφει ο K. Grcic (2nd Floor, Light Plus)
Νεοκλασικό στην Καστέλα

«Θέλαμε να βάλουμε ξύλο, όμως επειδή το οικόπεδο είναι παράγωνο και τα δωμάτια ολίγον στραβά, δεν ενδείκνυντο οι φαρδιές τάβλες που μου άρεσαν, οπότε επέλεξα το ψαροκόκαλο. Και επειδή το σπίτι είναι ψηλοτάβανο και η μικρή διάσταση που κυκλοφορεί στο εμπόριο ήταν εκτός κλίμακας, παρήγγειλα στην εταιρεία Dipo μια άλλη διάσταση (50 εκ.x15 εκ.) από μασίφ ξύλο δρυός, λόγω του ότι υπάρχει ενδοδαπέδια θέρμανση». H περίτεχνη χρωματιστή «αψίδα του θριάμβου» επελέγη να διατηρηθεί, αλλά να γίνει διακριτική, δηλαδή λευκή.

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Σπουδάζοντας στο Λονδίνο στα 90s, η Στέλλα Κωνσταντινίδη συναναστρεφόταν με άγνωστους ακόμη τότε designers, όπως οι Jasper Morrison και Tom Dixon, με τους οποίους έγιναν φίλοι. «Αγόραζα ό,τι καινούργιο έβγαζαν και σιγά σιγά δημιούργησα μια ολόκληρη συλλογή με έπιπλα, παλιά και καινούργια, η οποία καλύπτει τα τελευταία 50 χρόνια. Ηταν σαν να ανακάλυπτα τον εαυτό μου μέσα από τα αντικείμενα» λέει η ίδια. Καναπές Charles για την B&B Italia (Γιάννης Δελούδης), coffee table Kireio για τη Linteloo (Ιnterni), ξύλινο σκαμπό ST04 Backenzahntmp για την E15 (Ιnterni), μεταλλικό side table Prismatic για τη Vitra (2nd Floor), καρέκλες Swan για τη Fritz Hansen (2nd Floor, Myran), φωτιστικό vintage, πίνακας του Αχιλλέα Ραζή
 Νεοκλασικό στην Καστέλα
Καναπές BR02 του Martin Visser για τη Spectrum, τραπέζι από ξύλο καρυδιάς ενός επιπλοποιού από το Μπρούκλιν, πολυθρόνα Egg για τη Fritz Hansen (2nd Floor, Myran), ξύλινο σκαμπό ST04 Backenzahntmp για την E15 (interni), φωτιστικό Arco για τη Flos (Adorno), δρύινο έπιπλο κατά παραγγελία σε σχέδιο της ιδιοκτήτριας (Laro)

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Το γραφείο, το καθιστικό και η τραπεζαρία του τρίτου ορόφου είναι λουσμένα στο φως και έχουν ανοιχτή θέα στον Σαρωνικό. Το γραφείο Max είναι από το Kartell Flagship Stores και το φωτιστικό οροφής Octo για τη Secto (Box Architects).

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Η εντυπωσιακή τζαμαρία του γραφείου 

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Ο ταρατσόκηπος αναπτύσσεται σιγά σιγά και φιλοξενεί τα βραδινά καλέσματα το καλοκαίρι και από τώρα όλον τον μικρόκοσμο – πεταλούδες, μέλισσες, σαλιγκάρια.
 
Νεοκλασικό στην Καστέλα

Το vintage τραπέζι μεταμορφώθηκε, καθώς η αρχιτέκτων σκέφτηκε να φτιάξει ένα καπάκι από corian που θα καλύπτει την επιφάνειά του, θα το κάνει πιο ταιριαστό με τον χώρο, αλλά με μια κίνηση εύκολα θα μπορεί να επανέλθει στην αρχική του μορφή. Τα παλιά δοκάρια που αφαιρέθηκαν από την οροφή έγιναν πάγκοι. Ο ένας, που στηρίζεται σε σιδηροδοκό για μεγαλύτερη αντοχή, διατρέχει όλον τον τοίχο (πέντε μέτρων) και καταλήγει στο τζάκι, ενώ στη διαδρομή του φιλοξενεί και την τηλεόραση. Τα φωτιστικά PH5 του Louis Poulsen είναι vintage.

 
Νεοκλασικό στην Καστέλα

Το κομμάτι της εσωτερικής σκάλας που οδηγεί από το δεύτερο στο τρίτο επίπεδο 


 Νεοκλασικό στην Καστέλα

Το καθιστικό του τρίτου ορόφου ενοποιείται με τον κήπο και έχει άπλετο φως. Είναι προσανατολισμένο στο τζάκι και στην TV και είναι δομημένο έτσι ώστε να γίνεται πόλος συγκέντρωσης και χαλαρότητας. Ολος ο τρίτος όροφος μπορεί να λειτουργεί ως ένα αυτόνομο πλήρες διαμέρισμα

Νεοκλασικό στην Καστέλα

Τα παράθυρα έπρεπε να έχουν παραδοσιακό σχεδιασμό, αλλά σύγχρονες προδιαγραφές (διπλά τζάμια, θερμομόνωση και απόλυτη εφαρμογή), γι’ αυτό ανατέθηκαν στην εταιρεία Laro, η οποία έδωσε το καλύτερο αποτέλεσμα. Τα τσιμεντοπλακάκια στο δάπεδο είναι αυθεντικά, ωστόσο στο κατάστημα Βερύκοκος μπορείτε να τα φτιάξετε κατά παραγγελία. Συνδυάστηκαν πολύ όμορφα με τα σύγχρονα από βιομηχανικό γρανίτη, της Keope, σε γκρι-μαύρο χρώμα, 60x120 εκ., τα οποία αντέχουν ενδοδαπέδια θέρμανση
 Νεοκλασικό στην Καστέλα

Η τραπεζαρία με τις καρέκλες Eros για την Kartell και το τραπέζι της Knoll διαχωρίζεται από το δωμάτιο εισόδου με αυτήν τη διπλής όψης ανοιχτή βιβλιοθήκη που σου επιτρέπει να βλέπεις την κίνηση στο διπλανό δωμάτιο, αλλά ταυτόχρονα σε απομονώνει, ενώ λειτουργεί και ως καμουφλάζ για τα κλιματιστικά. Φωτιστικό οροφής Neutra για την Kartell (Kartell Flagship Stores)

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ Το θέμα είναι να μη χάνουμε τη θετική μας διάθεση, και αν λόγω κρίσης δεν έχουμε δουλειά, τώρα είναι ευκαιρία να κάνουμε τα «non profit», όλα αυτά που δεν είχαμε έως σήμερα χρόνο να κάνουμε. Τώρα μπορούμε να πραγματοποιήσουμε τις χιλιάδες ιδέες που είναι χαμένες στις σελίδες των sketchbooks μας.
via