Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2011

Yoga και ευθυγράμμιση λεκάνης.

Στην  Anusara Yoga[1] κατά την εκτέλεση των στάσεων (asanas) δίνεται  μεγάλη έμφαση στην ευθυγράμμιση του σώματος.
Για κάθε δυνατή στάση του ανθρώπινου σώματος υπάρχει και μια βέλτιστη ευθυγράμμιση, η οποία επιτρέπει στο σώμα την καλύτερη δυνατή ροή ενέργειας-αναπνοής, αίματος και άλλων υγρών. Είναι το “ιδανικό σχέδιο” της κάθε στάσης.
Ευθυγράμμιση για την λεκάνη και τα πόδια.

Μεγάλο είναι το ποσοστό των ανθρώπων, κυρίως μέσης ηλικίας, που πάσχουν από προβλήματα στην λεκάνη (δισκοπάθεια, μετατόπιση σπονδύλων κ.α.) συνήθως λόγω της καθιστικής ζωής, της λάθος στάσης του σώματος και της μη άσκησης. Η καθιέρωση της λάθος στάσης στην καθημερινότητά μας, είναι αυτή που προκαλεί τα συνηθέστερα προβλήματα, τον πόνο και τη δυσφορία.
Η αρχές ευθυγράμμισης της Anusara Yoga υπενθυμίζουν  στο σώμα τη σωστή, την ουδέτερη θέση και λειτουργούν θεραπευτικά. Επαναφέρουν τις καμπύλες στην σπονδυλική στήλη, προσφέρουν ενδυνάμωση, καλύτερη ροή της ενέργειας και έτσι σταδιακή απελευθέρωση από τον πόνο.
Πιο συγκεκριμένα, η λεκάνη μας αποτελείται από το ιερόν οστό, τον κόκκυγα, τα δύο λαγόνια και τα δύο ισχιακά οστά. Τα οστά αυτά σχηματίζουν μια μεγάλη κοιλότητα στη βάση του κορμού που κλείνει μπροστά στην ηβική σύμφυση. Προς τα πάνω ενώνεται με τη σπονδυλική στήλη και προς τα κάτω με τους μηρούς. Άρα οι τέσσερεις πλευρές της λεκάνης είναι κάθετες μεταξύ τους.

Επιπλέον, το πυελικό έδαφος, ή κάτω πλευρά της λεκάνης, αποτελείται από τα γεννητικά όργανα και τον πρωκτό. Για να βεβαιωθούμε ότι η λεκάνη μας βρίσκεται στην ουδέτερη θέση, θα πρέπει τα καθιστικά μας κόκκαλα -ισχιακά οστά- να είναι ευθυγραμμισμένα μεταξύ τους, το πυελικό έδαφος οριζόντιο και άρα τα γεννητικά όργανα στο ίδιο επίπεδο με τον πρωκτό.
Όταν η λεκάνη βρίσκεται στην ουδέτερη στάση θυμίζει σχήμα κουτιού, αλλά όταν αλλάζουμε θέση, κατά κανόνα, το σχήμα του «κουτιού» παραμορφώνεται.
Για να επαναφέρουμε τη ουδέτερη θέση εφαρμόζουμε τις πέντε Καθολικές Αρχές Ευθυγράμμισης:

[1] Σύστημα yoga που ιδρύθηκε το 1997 από τον John Friend.

  1. Ανοιγόμαστε και θέτουμε τη βάση
Χαλαρώνουμε το κέντρο της λεκάνης και αφήνουμε το εσωτερικό και το εξωτερικό σώμα να διευρυνθούν μαλακά. Αν είμαστε στην Tandasana,-όρθια στάση- τοποθετούμε τα πόδια μας παράλληλα στο άνοιγμα της λεκάνης.
  1. Μυϊκή ενέργεια
Εφαρμόζεται με τρείς τρόπους: α) Οι μυς αγκαλιάζουν τα κόκκαλα από την περιφέρεια προς το κέντρο. β) Πιέζουμε τα πόδια μεταξύ τους και προς τον κεντρικό άξονα. Οι μύες προσάγουν τις κνήμες και τα οστά των μηρών προς το οβελιαίο επίπεδο ενώ οι πυελικοί μύες σταθεροποιούνται στα κόκκαλα της λεκάνης και τραβιούνται προς το κέντρο της. γ) Αντλούμε μυϊκή ενέργεια από τα πέλματα μέχρι τη λεκάνη.  Η ενέργεια κινείται από την κατάφυση ως την έκφυση όλων των μυών των ποδιών.

  1. Σπιράλ διαστολής- έσω στροφή των μηρών.
Είναι σπείρα ενέργειας που ξεκινά από τη βάση του πέλματος μέχρι την λεκάνη και όσο ανεβαίνει διαστέλλεται. Το σχήμα της θυμίζει ανεμοστρόβιλο. Η κύρια δράση της είναι ότι στρέφει πέλματα, πόδια και λεκάνη προς τον κεντρικό άξονα και προς τα πίσω. Τα οστά της λεκάνης διευρύνονται πλευρικά.  Χαρακτηριστικό αποτέλεσμα είναι ότι τα καθιστικά κόκκαλα κινούνται προς τα πίσω και απομακρύνονται φέρνοντας μικρή λόρδωση στην οσφυϊκή χώρα.
  1. Σπιράλ συστολής – έξω στροφή των μηρών
Κινείται αντίστροφα από τη σπείρα διαστολής, δηλαδή από την περιφέρεια της λεκάνης μέχρι το κέντρο του πέλματος. Η δράση της είναι κυρίως ότι τραβάει τη λεκάνη, τα πόδια και τα πέλματα προς  τα εμπρός και πίσω. Όλοι οι μύες τραβιούνται προς τον κεντρικό άξονα. Σαν αποτέλεσμα έχει το ότι ο κόκκυγας έρχεται προς τα κάτω και μπροστά προς το ηβικό οστό. Επιπλέον το ιερό οστό έρχεται προς τον κόκκυγα, γεγονός που ελαττώνει τη λόρδωση στην οσφυϊκή περιοχή.
*Για να διατηρήσουμε τις σπείρες σε ισορροπία ώστε να μην κάνουμε λόρδωση αλλά και να μην ευθυάσουμε την οσφυϊκή χώρα, θα πρέπει να κινούνται ανάλογα οι άνω έσω μηροί.
  1. Οργανική ενέργεια 
Απλωνόμαστε προς τα έξω. Είναι σαν να διευρύνουμε τους μυς ομοκεντρικά από τον κεντρικό άξονα προς τα έξω για να ακτινοβολήσουμε. Οι μύες κινούνται από τα κόκκαλα προς το δέρμα.
Οι καθολικές αρχές ευθυγράμμισης εφαρμόζονται σωρευτικά σε κάθε asana. Προστατεύουν αλλά και θεραπεύουν την λεκάνη μας από πόνους και τραυματισμούς. Όσο περισσότερη πρακτική κάνουμε, τόσο περισσότερο γίνονται κτήμα μας, μέχρι να τις ενσωματώσουμε στην καθημερινότητά μας και να επαναφέρουμε το σώμα μας στην αρχική του στάση.
via