Δευτέρα, 30 Ιανουαρίου 2012

Γιατί τα προϊόντα στην Ελλάδα είναι ακριβότερα!!!

Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί τα προϊόντα των πολυεθνικών εταιρειών είναι πιο ακριβά στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες του εξωτερικού;
Παρόλο που η ελληνική οικονομία αντιμετωπίζει ύφεση, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της αγοραστικής ζήτησης των καταναλωτών, οι πολυεθνικές εταιρείες και τα ολιγοπώλια που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας επιμένουν να διατηρούν τις τιμές των προϊόντων τους σε υψηλά επίπεδα.

Οι τιμές που ισχύουν στην ελληνική αγορά, είναι πιο υψηλές για πολλά προϊόντα  ένδυσης, υπόδησης, τροφίμων, οικιακού εξοπλισμού σε σχέση με αυτές που ισχύουν για τα αντίστοιχα προϊόντα σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Αναρωτηθήκατε όμως ποτέ, γιατί τα προϊόντα αυτά είναι πιο ακριβά στην Ελλάδα;
Η αλήθεια πίσω από όλα αυτά, βρίσκεται από τη μία πλευρά στην λογική πως οι εταιρείες αυτές, εκμεταλλεύονταν  το γεγονός πως οι Έλληνες καταναλωτές πριν την ύφεση των τελευταίων χρόνων, αγόραζαν κάποια προϊόντα χωρίς να τους ενδιαφέρει η τιμή τους.
Οι Έλληνες καταναλωτές τα προηγούμενα χρόνια δεν έδιναν σημασία στην τιμή ενός προϊόντος με αποτέλεσμα οι χονδρέμποροι να πωλούν τα προϊόντα τους στην ελληνική αγορά σε υψηλότερες τιμές σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά.
Σήμερα ακόμα και στη δύσκολη αυτή οικονομική περίοδο, οι προμηθευτές δε ρισκάρουν να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους, λόγω των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι συνεργάτες τους στη χώρα μας. Ακόμα και για μειώσεις των τιμών σε ποσοστό 3% ζητούν διακανονισμούς και την πληρωμή της παραγγελίας τους τοις μετρητοίς ή ακόμα και ισχυρές εγγυητικές τις οποίες οι Έλληνες πελάτες τους δυσκολεύονται να παράσχουν.
Από την άλλη πλευρά, οι αυξημένες τιμές των προϊόντων οφείλονται στο γεγονός πως οι εταιρίες αυτές, χρησιμοποιούν, ακόμα και στις μέρες μας, διάφορα τεχνάσματα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με όσα αναφέρουν μέλη της Επιτροπής ανταγωνισμού, οι εταιρίες έθεταν ρήτρες (τις λεγόμενες ρήτρες απαγόρευσης παράλληλων εισαγωγών), σύμφωνα με την οποίες απαγορεύουν στους λιανέμπορους να εισάγουν τα προϊόντα τους από θυγατρικές εταιρίες του εξωτερικού. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνουν να ελέγχουν το κόστος των προμηθειών αυτών, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις είναι υψηλότερο από εκείνο με το οποίο οι πολυεθνικές πουλάνε σε άλλες χώρες.
Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τις τιμές των προϊόντων είναι οι συναλλαγές μεταξύ των εταιριών του ίδιου ομίλου. Με αυτόν τον τρόπο, καταφέρνουν να παρεμβαίνουν στο κόστος, αποφεύγοντας την υψηλή φορολόγηση. Πιο συγκεκριμένα, οι τεχνικές που ακολουθούν οι πολυεθνικές εταιρίες είναι:
Α. Οι μητρικές εταιρίες χρεώνουν με υψηλά δικαιώματα χρήσης σημάτων τις θυγατρικές εταιρίες του ομίλου. Οι χρεώσεις είναι υψηλές, ώστε να αποφεύγεται η φορολόγηση στη χώρα μας, εμφανίζοντας υψηλό κόστος, γεγονός που έχει επίπτωση και στην τελική τιμή των προϊόντων.
Β. Οι θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές αυτές είναι φουσκωμένες για να παρουσιάζεται υψηλό κόστος και να γλιτώσουν τη φορολόγηση κερδών στη χώρα μας.
Γ. Οι μητρικές εταιρίες δανείζουν τη θυγατρική στην Ελλάδα με υψηλότερο κόστος σε σχέση με άλλες χώρες με παρόμοια χαρακτηριστικά.
Δ. Μια θυγατρική εταιρία λιανικής πώλησης προχωρά σε ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική εταιρία προμηθευτών στο εξωτερικό. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι μητρικές των εταιριών αυτών, προχωρούν σε συμφωνία που περιλαμβάνει και παροχή έκπτωσης σε περίπτωση επίτευξης στόχων επί των πωλήσεων, κάτι που στην Ελλάδα δεν ισχύει, αφού η έκπτωση δεν της αποδίδεται. Αντίθετα, το ποσοστό της έκπτωσης το καρπώνεται η μητρική εταιρία στο εξωτερικό, τη ίδια στιγμή που η θυγατρικά εταιρία στην Ελλάδα αγοράζει και πουλάει ακριβά το προϊόν.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα διαφοράς τιμών: (σε ευρώ)
ΠΡΟΙΟΝΤΑ
ΕΛΛΑΔΑ
ΟΛΛΑΝΔΙΑ
ΓΑΛΛΙΑ
ΚΑΝΑΠΕΣ-ΣΕΖΛΟΝΓΚ
349
320
340
ΤΡΑΠΕΖΙ ΣΑΛΟΝΙΟΥ
79
70
75
ΣΚΕΛΕΤΟΣ ΚΡΕΒΑΤΙΟΥ
169
159
159
Ο παραπάνω πίνακας παρουσιάζει τις διαφορές στην τιμή στα ίδια προϊόντα γνωστής αλυσίδας καταστημάτων οικιακού εξοπλισμού. Παρόμοια διαφορά σε τιμές βλέπουμε και σε άλλα είδη όπως τρόφιμα, ρούχα και υποδήματα.