Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου 2012

Διατροφή για καλύτερη όραση!!!

Συνεχώς επισημαίνουμε τον ρόλο της ισορροπημένης διατροφής για την εξασφάλιση της καλής υγείας και την πρόληψη των ασθενειών. Όλοι μας αναγνωρίζουμε την αξία, λοιπόν της διατροφής μας για την υγεία μας, αλλά πολλοί από εμάς δεν καταλαβαίνουμε την έκταση της. Η όραση, θεωρείτε η σημαντικότερη από τις πέντε μας αισθήσεις. Η διατροφή επηρεάζει τα επίπεδα της όρασης που έχουμε!! Το πρόβλημα με την όραση είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς θεωρούμε την όραση δεδομένη και δεν κάνουμε τίποτα για να την εξασφαλίσουμε.. Ας δούμε, λοιπόν, πως η διατροφή μπορεί να βοηθήσει για καλύτερη όραση!!

 
Ρόλος της διατροφής για την υγεία του ματιού
Η σωστή διατροφή είναι βασική και για την γενική υγεία αλλά και για την υγεία του ματιού. Μία πάθηση του ματιού, η οποία ονομάζεται ‘ξηροφθαλμία’, και αποτελεί μία συνηθισμένη πάθηση που προκαλεί τύφλωση στα παιδιά στις αναπτυσσόμενες χώρες, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για να υπογραμμίσουμε την σπουδαιότητα της διατροφής για την οφθαλμική υγεία. Η παραπάνω κατάσταση προκαλείτε από διατροφική έλλειψη της Βιταμίνης Α, η οποία θα μπορούσε να αποφευχθεί με την κατανάλωση γαλακτοκομικών, συκωτιού, ψαριών, φυλλώδη λαχανικών και κίτρινων και πορτοκαλί φρούτων και λαχανικών.
Οι πιο κοινές παθήσεις του ματιού είναι εκφυλιστικές, όπως ο καταρράκτης και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας η οποία είναι συσχετιζόμενη με την ηλικία. Για αυτές φαίνονται να οφείλονται διάφοροι παράγοντες όπως ο τρόπος ζωής, το κάπνισμα, η ηλικία, γενετικοί παράγοντες και τέλος η διατροφή η οποία φαίνεται να διαδραματίζει βασικό ρόλο. Και για τις δύο ασθένειες φαίνεται βασικό ρόλο να έχει η παρουσία ελευθέρων ριζών στο μάτι, οι οποίες οξειδώνουν και καταστρέφουν τα κύτταρα των ματιών. Προστατευτική δράση φαίνεται να έχουν δύο χρωστικές, η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη, ουσίες που εντοπίζονται σε φρούτα και λαχανικά.
 
Βιταμίνες και το μάτι
Αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών σχετίζουν την κατανάλωση, λοιπόν, αντιοξειδωτικών ουσιών, που σταματούν την οξείδωση των οφθαλμικών κυττάρων, με την υγεία του ματιού. Οι αντιοξειδωτικές αυτές ουσίες φαίνονται να είναι οι Βιταμίνες Α, C και Ε. Οι Βιταμίνες αυτές πρέπει να υπάρχουν καθημερινά στη διατροφή μας και εντοπίζονται στις εξής πηγές:
Βιταμίνη Α: Συκώτι, γαλακτοκομικά προϊόντα, ψάρια, φυλλώδη λαχανικά και κίτρινα και πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά.
Βιταμίνη C: Εσπεριδοειδή, ντομάτες, πατάτες, κουνουπίδι μπρόκολο, φράουλες, λάχανο, πιπεριές και σπανάκι.
Βιταμίνη Ε: Φυτικά έλαια, μη επεξεργασμένα δημητριακά, ξηροί καρποί, φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
 
Λουτεΐνη, ζεαξανθίνη και το μάτι
Μελέτες συσχετίζουν την λουτεΐνη και την ζεαξανθίνη, αντιοξειδωτικές ουσίες που ανήκουν στην ομάδα των καροτενοειδών, να ενισχύουν την οφθαλμική υγεία. Έρευνες δείχνουν ότι άτομα με διατροφή πλούσια στις παραπάνω ουσίες εμφανίζουν μικρότερη πιθανότητα εμφάνισης εκφύλισης της ώχρας κηλίδας συσχετιζόμενης με την ηλικία. Πηγές των παραπάνω είναι οι εξής:
Λουτεΐνη: Κίτρινες πιπεριές, μάνγκο, μύρτιλλα, και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το κατσαρό λάχανο, σπανάκι, σέσκουλα και το μπρόκολο.
Ζεαξανθίνη: Πορτοκαλί πιπεριές, μπρόκολο, καλαμπόκι, μαρούλι, σπανάκι, μανταρίνια, πορτοκάλια και αυγά.
via