Παρασκευή, 11 Μαΐου 2012

Νικόλα Πιοβάνι: «Ο Χατζιδάκις μου έμαθε την πνευματική ελευθερία»


piovani01_webΟ Νικόλα Πιοβάνι συναντήθηκε με Έλληνες δημοσιογράφους το βράδυ της Πέμπτης 10 Μαΐου, στο roof garden του Ξενοδοχείου Radisson Blu Park Hotel Athens, εν όψει της συναυλίας του στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την ερχόμενη Πέμπτη 17 Μαΐου.
Πρώτα απ’όλα τόνισε πως είναι πολύ χαρούμενος που βρίσκεται στην Αθήνα, καθώς είναι μία πόλη που και στο παρελθόν του έχει ανοίξει την αγκαλιά της, ακόμη και όταν δεν υπήρχε κάτι πολύ σπουδαίο στην καριέρα του. Για τους ξένους, είπε, η Αθήνα είναι η πόλη του Παρθενώνα και της Ακρόπολης. Για εκείνον όμως είναι η πόλη του Παρθενώνα και του Χατζιδάκι.
piovani03_webΑναφερόμενος στη συνεργασία τους αποκάλυψε πως είναι πολύ μεγάλη η λίστα των όσων έμαθε από τον Μάνο Χατζιδάκι. Ωστόσο, το πιο σημαντικό που διδάχθηκε από εκείνον ήταν πως η πνευματική ελευθερία είναι για έναν καλλιτέχνη μία πολυτέλεια που όταν την αποκτά κάποιος έχει πολύ μεγάλη σημασία. Στις αργές του ’70 ο Πιοβάνι έγραφε μία μουσική που δεν ήταν ούτε εμπορική, ούτε κλασική και του φαινόταν πως δε θα είχε προοπτική. Αν δεν είχε διδαχθεί την πνευματική ελευθερία από τον Χατζιδάκι, ομολόγησε πως σήμερα θα έγραφε avant garde ή ποπ.
«Στο γράψιμο υπάρχει κάτι που αλλάζει διαρκώς. Ό,τι έχω γράψει μου έχει διδάξει πράγματα. Όμως υπάρχει κάτι που παραμένει πάντα το ίδιο όταν πάω να γράψω μουσική κι ελπίζω να μην αλλάξει ποτέ».
Είναι η πρώτη φορά που ο Νικόλα Πιοβάνι έρχεται στη χώρα μας για μία συμφωνική συναυλία. Σε αυτή, θα παρουσιαστούν κομμάτια έξι ταινιών για τις οποίες έχει συνθέσει τη μουσική.
Αν και όπως είπε πλέον ασχολείται περισσότερο με το θέατρο και τις συναυλίες και λιγότερο με τον κινηματογράφο, τον αγαπά ιδιαιτέρως και εξακολουθεί να γράφει μουσική για ταινίες, όταν του ζητούν οι φίλοι του, piovani02_webόπως έγινε πρόσφατα για τις γαλλικές ταινίες La cerise sur le gâteau της Laura Moranti και το  Comme un chef του Daniel Cohen με τον Jean Reno.  
«Από σκηνοθέτες μ’αρέσουν πολύ ο Almodovar και ο Woody Allen, αλλά προτιμώ να βλέπω τα έργα τους» είπε χαμογελώντας.
Στη συναυλία της ερχόμενης Πέμπτης, όλα τα έργα θα είναι συμφωνικά και το μόνο τραγούδι που θα ακουστεί είναι από την ταινία των Paolo και Vittorio Taviani, Kaos (1984), το Canzone de Mal di Luna (Το τραγούδι για το κακό της σελήνης), όπου η μουσική του συνθέτη συνδυάστηκε με στίχους από την ιταλική παράδοση και στη συναυλία της Αθήνας θα ερμηνεύσει η Έλλη Πασπαλά.
Για αυτή τη συνεργασία ο συνθέτης είπε πως του αρέσει να βρίσκει μία φωνή που να συνοδεύει τη συμφωνική αλλά δε φανταζόταν ότι θα έβρισκε μία φωνή τόσο ταιριαστή όσο της Έλλης Πασπαλά.

Από τη μεριά της η Ελληνίδα ερμηνεύτρια είπε πως εκτός από μεγάλη χαρά και τιμή αυτή η συμμετοχή είναι για εκείνη κάτι σαν δώρο.  Απ’όταν άκουσε για πρώτη φορά πριν από χρόνια στο ραδιόφωνο τη μουσική από την ταινία Kaos μέχρι σήμερα,   δεν πίστευε ότι θα είχε μία τέτοια προσωπική διαδρομή που θα της επέτρεπε να το τραγουδήσει, όμως το ήλπιζε και το ευχόταν γιατί είναι ένα από τα πιο αγαπημένα της τραγούδια.  piovani_paspala01_webΑυτό που δε φανταζόταν ήταν πως όχι μόνο θα το τραγουδήσει σε μία συναυλία με τον ίδιο τον Πιοβάνι αλλά ότι θα είναι και την ημέρα των γενεθλίων της, η οποία συμπίπτει με την ημέρα της συναυλίας. Έτσι μίλησε για ένα μεγάλο δώρο καθώς είναι και η πρώτη φορά που συνεργάζεται με τον μεγάλο Ιταλό συνθέτη.
Ο Πιοβάνι δε θέλησε να πει πολλά για τη συναυλία και αστειεύτηκε δίνοντας ένα πολιτικό στίγμα δηλώνοντας ευτυχής που αυτή τη φορά, δε θα τον ρωτήσουν για τον Μπερλουσκόνι, γιατί ανήκει πια στο παρελθόν.
Όταν ρωτήθηκε τι μουσική θα έγραφε για την κρίση είπε πως θα ήταν μια μουσική σαν αυτή που θα έγραφε για μία Χολλυγουντιανή ταινία καταστροφής με happy end.
piovani04_webΜε αφορμή αυτή την ερώτηση αναφέρθηκε στην κρίση λέγοντας πως είναι μία αντικειμενική κρίση με αριθμούς, όπου διακρίνονται καθαρά οι υπεύθυνοι, και δεν πρέπει να επεκταθεί σε μία καθολική τάση που θα κάνει εμάς τους ίδιους σε κρίση. Τονίζοντας πως έρχεται από την Ιταλία κι όχι από τη Γερμανία, άφησε το δικό του μήνυμα σχετικά με το πως πρέπει να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, κλείνοντας με τη φράση «πρέπει να υπάρχει μία αισιοδοξία, όχι αφελής αλλά αντικειμενική, καθώς κανείς δεν μπορεί ακριβώς να ελέγξει σήμερα τα γεγονότα παγκοσμίως».

Οι φωτογραφίες είναι του Δημήτρη Παπαδημητράκη
Περισσότερα για τη συναυλία του Νικόλα Πιοβάνι με τη συμμετοχή της Έλλης Πασπαλά, την Πέμπτη 17 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο των συναυλιών κινηματογραφικής μουσικής που διοργανώνει η Οne Voice διαβάστε εδώ
VIA